La llàgrima, fruit únic de l'amor: la passió amorosa, amb els romàntics, ha assignat a les llàgrimes la tasca d'una llengua més forta que la llengua, el poder de compendiar tots els matisos d'un sentiment impetuoso, alegria i presagi del final barrejats (...) L'hora de l'adéu és l'escena que fixa les veus, gestos, rostres dirigits a un temps en què la distància, en la repetició agridulce del record, modula els contorns, els timbres, fins a la seva dissolució, fins a la seva transformació en estrany i impalpable aspecte, fluctuant entre el real i l'il·lusori, entre el record i la imaginació (...) Mantenir obert l'espai de la nostàlgia pot ser que signifiqui allotjar aquestes imatges en el llenguatge.
Presentació de "Tractat de la llunyania" al Museu d'Història de la Immigració de Catalunya, 21 d'Octubre de 2011. En la fotografia, Imma Boix la directora del museu i l'autor del llibre, Antonio Prete.
Inauguració de l'exposició permanent Espai Migrar en el jardí del MhiC.
En els panells, cites del Tractat de la llunyania
i el nom del seu autor en la llista d'agraïments.